Froggi

Alla inlägg den 8 februari 2012

Av Linda - 8 februari 2012 16:23

                             jag tänkte fortsätta att dela med mig av lite tips, eftersom ni verkar gilla dom :)


så här kommer lite tips om dom första dagarna med en bostonkorsett\dagkorsett... om ni undrar varför jag delar med mig av både dom första dagarna med natt och dagkorsett så är det för att jag har gått igenom dom första dagarna med dom båda olika korsetterna! :)


det första dagarna med dagkorsetten:


för att korsetten skall fungera och ge den effekt man vill uppnå måste den användas minst 20 timmar per dygn, gärna mer  om detta är möjligt. i början av användandet är det dock ej realistikst att ha den på i 20 timmar, från det man får sin korsett har man ca 3-4 v på sig att komma upp till utsatt tid, 20 timmar per dygn.


börja gärna direkt efter utprovningen med att försöka sova med korsetten på. ta på korsetten när du går och lägger dig första kvällen. somnar du inte inom rimlig tid så ta då av den. skulle du vakna under natten av att korsetten känns trång eller obekväm , ta då av den för resten av natten. fortsätter man med detta varje kväll kommer man oftast kunna sova en hel natt med korsetten på inom en vecka.


det är väldigt viktigt att du använder korsetten för att förhindra  en fortsatt utveckling av skoliosen. detta innebär inte att man måste början använda korsetten full tid direkt. de första gångerna man har den på en längre tid, är det bra om man är i en "säker miljö". man kan börja hemma under helgen , eller ta ledigt en dag från skolan då föräldrarna är hemma. det kan vara skönt att veta hur det känns och hur man reagerar på att ha korsetten en längre tid innan man har den tex i skolan en hel dag.


när man börjar använda korsetten vill man gärna ta av den så fort som möjligt, utmana dig själv! när du känner att du vill ta av den, titta på klockan och bestäm dig att du ska klara en timme till, då är det du som bestämmer över korsetten och inte tvärt om!


det är viktigt att du som använder korsetten är med och bestämmer hur mycket du skall använda den i början. dock ska du försöka ha den mer och mer för varje dag.

det är bra om man har en god kontakt med skolsköterskan eller någon lärare på skolan då man kan behöva ta av korsetten under dagen, särskilt när man presic har börjat använda den. kompisar går också utmärkt. man kan behöva hjälp med att ta på den och av den, och även någon stans att "byta om" .


  


puss! :)



Av Linda - 8 februari 2012 06:39

                                                  
         godmorgon :)

sitter och äter lite frukost och har latten i högsta hugg ;) hihihi :) men det känns som en bra start på dagen... hur gör ni för att eran dag ska börja så bra som möjligt? :) idag så är det en ganska lugn dag i skolan :) min agenda ser ut så här :


. 09.00 skolan börjar med ett historia pass... och jag har gjort klarta alla uppsatser där :) snacka om skönt! :) :D


. 10-11 håltimme, då tänkte jag försöka plugga lite matte eller spela lite :)


. 11-12 engelska... var inte med  i måndags, men tror vi håller på med grammatik :p ska även välja en bok att läsa :) några tips?? :)


. 13.35 14.35 svenska :) där håller vi på och skriver något :) så det är ganska chill... men dock är dagen ganska lång, för min lila rygg :( men som sagt jag får försöka så gott det går helt enkelt! :)


så där ser min skolagenda ut idag :) när jag kommer hem så ska jag gå en promenad och göra sjukgymnastiksövningar ... och kanske plugga lite matte, om jag inte gör det på skolan vill säga :)


ointressant inlägg, jag vet :) så därför vill jag avsluta det lite roligare...  så jag tänkte tipsa lite om hur man ska sköta huden om man använder en korsett, och allt som jag skriver kommer ifrån den lila broschyren, stavning? :) från sjukhuset :)


hudvård:


. duscha eller bada dagligen , var noga med hygienen då man lättare får skavsår eller utslag annars.


. tvätta ömmande\rodnande områden med apotekets hudsprit. massera gärna också!


. använd alltid ett bomullslinne utan sömmar under korsetten, var noga med att inge veck ligger vid områden där du har mycket tryck. byt linne ofta! nya kan du få från din ortopedtekniska avdelning .


. använd inte kräm eller puder under korsetten . om du smörjer in huden , var noga med att låta det torka in innan du tar på korsetten igen.


. om du får hudproblem som inte går över kontakta sjukhuset!


  


men jag vill också tillägga att jag har aldrig använt apotekets spray, eller vad man ska kalla det... för när jag fick mina jätte stora röda utslag då fick jag hämta någon salva på apoteket med det hjälpte inte... men så fick jag någon strarkare, och då försvann det efter några veckors behandling :)


hoppas att tipsen är bra! :)


nu ska jag fixa mig lite och sedan blir det att åka till skolan!


puss! :)

what time is it?

Presentation


Hej!
Vad roligt att du hittade till min blogg.Jag är en tjej på snart 17 vintrar och jag bor i Dalarna. Här kan du läsa om min vardag med vänner och familj, och hur det är att på första året på estet.Jag skriver också om min skolios, musik och så vidare!

följ mig så följer jag dig! :)

bloglovin

days..

Cuteki postales

translate :)

Fråga mig

10 besvarade frågor

Omröstning

hur hittade ni min blogg? :)
 bloggtrafik?? :)
 andras bloggar
 jag kommenterade din blogg...
 på bloggplastsen
 annat :)

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards